Aanaar


Suomen Gastronomian seura on valinnut Aanaar-ravintolan vuoden ravintolaksi 2020. Aikaisemmat tunnustukset ovat menneet kaikki Helsinkiin ja muutama Turkuun, Tampereelle ja Lahteen. Nyt sitten seura löysi ravintolan 1300 kilometriä Helsingistä pohjoiseen. Hienoa.

Aanaar on saanut ennenkin tunnustuksia gastronomiastaan. Aaanar on Inarin Kultahovi-hotellin ravintola. Sisarrukset Heikki ja Kaisu Nikula pyörittävät hotellia ja ravintolaa.undefined

Jo työmatkoillani vuodesta 2000 alkaen olen pitänyt kahta Inarilaista hotellia vakiopaikkoinani. Ivalossa olevaa Kultahippua ja Inarin Kultahovia. Molemmat ovat entisiä Suomen Matkailuliiton ”majoja”. Olen yöpynyt niissä mieluummin kuin paikkakunnan uudemmissa hotelleissa. Molempien tunnelmat ovat miellyttäneet minuaundefined

Kultahovissa olen yöpynyt eläkkeelle jäätyäni muutamia kertoja hotellin huoneisssa ja nyt asuntoauton kanssa vakiopaikkani on hotellin pihassa. Olen yöpynyt siinä mennen tullen Varangin reissuilla ja Camera Borealis-tapahtumien aikana ja muutaman kerran ihan muuten vain. Baaarissa olen tutustunut moneenkin ihmiseen, joista osan kanssa pidän Facebookissa yhteyttä. Samoin vakihenkilöstö on tullut vuosien varrella tutuksi.

Mutta se ruoka Aanarissa. Ei lainkaan ihme ylläolevasta tunnustuksesta. Joka kerran, kun olen siellä yöpynyt tavalla tai toisella, olen illallisen syönyt ravintolassa. En ole gastronomian asiantuntija, mutta tunnistan kyllä hienosti laitetut ateriat. Paikallista lihaa, kalaa vihanneksia, naavaa ja poronjäkälää jne. Ja kuinka upeasti laitettuna. undefined

PS. Saamen kieliä on kolme. Pohjoissaame, yleisin ja jota puhutaan Norjassa, Ruotsissa, Suomessa ja Venäjällä Kuolassa, koltan saame ja inarin saame. Aanaar on inarin saamea, joka on Kaisun ja Heikin kieli. Se tarkoittaa Inaria.

Kaikki ylläolevat kuvat ovat kuvakaappauksia Kultahovin sivuilta.

Jätä kommentti